Resirest diner in Jaffna

8 september 2019 - Jaffna, Sri Lanka

In ons programma hebben we gekozen om in Jaffna bij een lokaal gezin te eten via de organisatie Resirest. De organisatie heeft als doel om reizigers in contact te brengen met de lokale bevolking om zo een authentieke ervaring en maaltijd te hebben en het lokale gezin financieel te helpen. Leek ons een mooi goed doel. We wisten niet wat precies te verwachten behalve avondeten bij mensen thuis. Onze chauffeur dropte ons en we maakten kennis met het gezin, een moeder met 3 kinderen en Vic die in hetzelfde gebouw woont en het gezin heeft opgegeven voor Resirest, hij fungeerde ook als tolk. Daarnaast was er ook een inwonend meisje die in de stad naar school gaat.

Het jongste kind, een 9-jarig meisje genaamd Sabine, was in het begin wat verlegen maar bleek later de gangmaker van de avond. Heel vroijk en spontaan. Ze heeft zelfs een traditionele hindoe-dans opgevoerd voor ons. Haar 2 oudere broers kwamen er ook bij zitten en de jongstevan hun twee liet ons 2 van zijn 40 duiven zien die we ook hebben vastgehouden. Stefan heeft meegeholpen met het fijnstampen van de sambol, een mengsel van gedroogde chili, kokos en wat kruiden en zout. De rest van de maaltijd was al klaar en we gingen eten. Tenminste, alleen Stefan, Sabine en ik hebben gegeten, de rest zou later eten. We aten met bord op schoot op de bank, het bord was een gevlochten platte schaal met daarop een bananenblad waarop het eten werd gelegd. Sabine liet ons zien hoe we met onze handen moesten eten en het was een beetje heet voor Stefan. Ik at alleen de stringhoppers met vegetarische dahl, en die was niet spicy, met wat sambol erdoor. Toetje was een banaan, we kregen bij het eten een flesje met water.

Het zijn lieve mensen en het was goed om dit mee te maken. Gedurende de avond krijg je wel een aardig beeld van hoe ze leven en dat het qua voorzieningen ver onder onze levensstandaard is. Kleine keuken waar een en ander aan mankeert, wasbak niet schoon en geen handzeep te zien, en als Stefan opstond van de bank dan ging ik omlaag omdat het zitvlak een losse plank met kussen was.

Op aanraden van onze chauffeur hebben we wat geld meegenomen om het gezin een flinke fooi te geven (5 euro). Eigenlijk hadden we niets meegenomen, geen mobiel (achteraf jammer!) en geen geld omdat we al via Singha reizen hebben betaald. De foto's zijn door het gezingenomen. Wij zijn nu wel benieuwd welk deel van het geld dat we via Singha reizen aan Resirest hebben betaald ook echt bij dit gezin terechtkomt. Op hun website kijken geeft daar zo snel geen uitsluitsel over. Gaan we nog een mail aan wagen na de vakantie.

Resirest dinerResirest met Sabine en duiven

1. Joke:
    11 september 2019
    Een leuke ervaring...jammer van de centjes!!! Gezellig!!!