Jaffna dag 2 - eilandbezoek

9 september 2019 - Jaffna, Sri Lanka

Vandaag staat een excursie naar Delft eiland gepland. Het is een uur rijden naar de havenkade vanwaar de boot vertrekt. Onze chauffeur kreeg tegenstrijdige informatie over de vertrektijden van de boten dus voor de zekerheid vertrekken we op tijd voor de boot van 9 uur. Het is een uur rijden omdat de weg deels heel slecht is.

In tegenstelling tot de rest van Sri Lanka waar kokospalmen (de gewone, maar met name de King coconut die meer oranje is) de meest voorkomende palmsoort is zie je in dit noordelijke deel veel meer Palmyra palmen. Dat is een waaierpalm, zusje van de Washingtonia palm. De verschillende onderdelen van de palm worden gebruikt voor diverse toepassingen, zoals het maken van hekken, waar we allerlei varianten van tegenkomen onderweg.

Ter plekke blijkt dat de boot toch om 9:30 uur vertrekt dus we wachten in de wachthal uit de zon maar het is al erg warm dus het zweet druipt van ons lijf. Eenmaal in de boot is het druk en voor het eerst willen locals met ons op de foto. We vertrekken stipt op tijd, da's niet heel gewoon hier, maar na een kort stuk varen stopt de motor. Ze krijgen hem weer aan de praat maar we keren terug omdat Delft eiland 1 uur varen is en ze dat met deze motor niet vertrouwen. Terug aan wal besluiten we om naar het kleinere en dichterbij gelegen eiland Nainativu te gaan want de eerstvolgende boot naar Delft vertrekt pas in de middag. De boten waar we mee varen zijn qua veiligheid wat dubieus; onvoldoende vluchtwegen, onafgeschermde motor, brandstof in een open water?fles. Op het eiland maken we n tuktuktour en bekijken de hindoetempel ter plaatse.

Na terugkeer in het hotel zoeken we het zwembad op waarna Stefan weer de straat op gaat om foto's te maken en ik een ayurvedische voorhoofd- en rugbehandeling krijg. Hiervoor ga ik per tuktuk naar de biologische boerderij van het hotel waar ze ook deze behandelingen geven.

Drijvend bloemen arrangementPalmyra hekPalmyra hek 2Boot naar Delft eilandBoot naar Delft eilandBoot naar Nainativu eilandTuktuk tour op Nainativu eilandNagapooshani Amman Temple, NainativuBoot terug naar vasteland JaffnaVisarend

1. Joke:
    11 september 2019
    Zozo....beetje pech met wegkomen!! Ach ja kan gebeuren he....lekker in het zwembad gedoken yess!!!
    Krijgt Stefan geen reactie van het zwemwater?
  2. Irene:
    11 september 2019
    Nee Steef heeft geen last van dit zwemwater, gek hé. Er zit minder chloor in, je ruikt geen chloor iig.
  3. Jacky:
    Lekker massage! :-)