Kandy

19 september 2019 - Kandy, Sri Lanka

Vandaag is Kandy aan de beurt. Gamunu heeft geregeld dat we eerder kunnen inchecken bij ons mooie hotel Viyana wat vlak bij het meer en de Tempel van de Tand is gelegen. Een heel mooie en ruime kamer is voor ons. Het ruikt er heerlijk. We gaan met zijn tweeën lopend de stad in, het centrum ligt vlak bij de tempel. Het Queens hotel is door de Britten gebouwd en we nemen een kort kijkje in het koloniale gebouw. We gaan op pad naar de markt, het is flink druk in de stad vergeleken met wat we tot nu toe hebben meegemaakt en je kunt nergens rustig kijken, zelfs als je gewoon doorloopt bieden de verkopers je van alles aan, daar hebben we geen zin in. We besluiten om naar het shoppingcenter te gaan, die zijn we nog niet tegengekomen in Sri Lanka. We lopen ook nog even wat winkelstraten door en vinden uiteindelijk wat leuks voor thuis. Tijdens de lunch komt er een flinke stortbui voorbij die in onze hotelkamer ook wat water achterlaat op de vloer.

Aan het begin van de avond gaan we naar een voorstelling van traditionele Sri Lankaanse dansen. Leuk om te zien. Daarna naar de Tempel van de Tand. 3 keer per dag is er een ceremonie en wij gaan naar de avondceremonie. De ceremonies waarbij offers worden gegeven zijn altijd druk bezocht, hele busladingen met toeristen komen erop af. Jaarlijks wordt ook de grote ceremonie gehouden waarbij de kist in een processie op de rug van een olifant wordt getoond en dat dagelijks gedurende 10 dagen. Deze tempel is de heiligste locatie in Sri Lanka inzake het boeddhisme. Gevolgd door de Sri Maha Bodhi in Anuradhapura (boom ontstaan uit een van de takken van de boom waaronder Siddharta verlichting vond en nu tevens de oudste nog levende boom die door mensen is geplant) en de grote witte stupa Ruwanwelisaya in Anuradhapura.

De tand is een hoektand van boeddha die wordt bewaard in een gouden kist. Tijdens de gewone dagelijkse ceremonie is deze een krap halfuur te zien en het is enerzijds best grappig en anderzijds ook wel gênant om te zien hoe toeristen dringen om een foto te maken zodra het kleine deurtje opengaat. Een goede foto zit er niet in dus geen poging gedaan maar gewoon gekeken!

Viyana boutique hotelDikke varaanQueens hotelLunchTuktukOude Tata vrachtwagenTraditionele dansZonsondergangTempel van de TandTempel van de TandTempel van de Tand

1. Joke:
    21 september 2019
    Ja weer mooi allemaal...weer iets luxer..druk!! Het is nu aftellen he...Dinsdag weer thuis!!!
  2. Irene:
    21 september 2019
    Ja, nu is het echt bijna klaar hier, morgen onze laatste dag met een activiteit. Dag erna transfer naar Negombo en nog even relaxen in n hotel met zwembad. Om 23 uur komt Gamunu ons dan halen om naar t vliegveld te gaan.