Jaffna en Point Pedro

8 september 2019 - Jaffna, Sri Lanka

Op zondag bezoeken wij de Nallur Kandaswamy Kovil, dat is een Hindoetempel. Het is de mooiste hindoetempel die we tot nu toe hebben gezien, veel van deze tempels zijn heel kleurrijk maar deze is wat ingetogener met donkerrood en veel goud(verf). De bouw is afgerond in 1632. In tegenstelling tot de kovils/hindoetempels waar we zijn geweest mogen binnen geen foto's worden gemaakt en mogen de mannen alleen met ontbloot bovenlijf naar binnen.

Onderweg van Jaffna stad naar Point Pedro passeerden tot onze verrassing diverse voertuigen met Tamil mannen die aan haken door hun huid aan een stellage hingen. Dit is een jaarlijks Tamil hindoe ritueel, het verdragen van pijn is voor deze hindoes een teken van kracht. Kijk de video als je ertegen kunt!

Point Pedro is het meest noordelijke punt van Sri Lanka, vanaf hier tot het zuiden meet het land 445 km. We rijden nog even door naar de vuurtoren die niet meer in gebruik is maar wel een monumenten-status heeft. De Tsunami van 2004 is hier aan land gekomen maar heeft meer schade en doden veroorzaakt aan de oostkust. Veel Singalezen kunnen niet zwemmen. Op het strand zien we kapotte boten en een jongetje dat een puppy laat zwemmen in de zee. Overal komen we ontzettend veel straathonden tegen die er vaak slecht uitzien en schurft hebben. Sommige mensen hebben honden als huisdier maar ook die zien er niet zo goed verzorgd uit. Dit puppy had diverse teken en was niet zo levendig als hij zou moeten zijn.

Het Nederlandse fort is onze laatste stop van vandaag. Het is groot en wordt niet echt onderhouden, het heeft dan ook geen UNESCO status zoals sommige andere forten op het eiland. De muren zijn gebouwd van stenen van koraal en voor bepaalde gebouwen en onderdelen in het fort hebben de Nederlanders bakstenen geïmporteerd uit Nederland.

Het is een stuk warmer hier en Gamunu zegt dat het in het oosten -onze volgende bestemming- ook zo warm is.

Offers Nallur Kandaswamy KovilNallur Kandaswamy KovilWegwijzerGestrande bootPalmblad in de zeeVuurtoren Point PedroVuurtorenDetail Nederlands fortNederlands fort

1. Joke:
    10 september 2019
    Ja weer indrukwekkend allemaal! Ja die honden worden anders verzorgt als bij ons he.....en lekker warm...snel in zee/zwembad duiken......heerlijk!! Morgen komt cees&wanda op visieten....hebben we dan ook weer gehad!! Xxx