Laatste dag en terugreis

24 september 2019 - Negombo, Sri Lanka

Op onze laatste dag in Sri Lanka beginnen we aan de transfer naar Negombo vanuit het regenwoud. Onze schoenen zijn nog niet droog van gisteren. Het regent al de hele nacht en ochtend en ook tijdens de autoreis gaat het vrij lang door. Daardoor is het wat minder druk op de weg dus gaat het best vlot. Na een halve dag komen we aan bij ons hotel dat we tot vanavond 23 uur hebben om nog even te kunnen relaxen en onze koffers te organiseren. We krijgen ook wat huiswerk mee van Gamunu, een enquête over onze reis en of wij wat willen schrijven in zijn persoonlijke notitieblok. We waren toch al van plan om een boodschap te schrijven op de postkaart die we voor hem in Ella hadden gekocht, dus dat kwam goed uit. Verder stikt het van de muggen op de kamer, we zijn blij met de goede klamboe om het hemelbed. We zijn op loopafstand van het strand en de winkelstraat, dus we gaan op pad. Sinds we zijn aangekomen is het droog maar we nemen wel de paraplu's mee en dat blijkt een goede zet. We lunchen in hetzelfde restaurant als waar we op 3 september hebben gegeten. Dachten dat het een franchise was, door alle versiering voor de rugby hadden we eerst niet door dat het hetzelfde was ;-) We kopen nog wat leuke dingen/souvenirs op de terugweg. 's Avonds de fooi pinnen voor Gamunu en daarna in de onophoudende stromende regen naar het restaurant. Heerlijk gegeten! Terug met de tuktuk.

Ruim op tijd staan we klaar om naar het vliegveld te gaan, de auto-controle (ingevoerd sinds de aanslagen) bij het vliegveld gaat vlot. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld tijdens onze trip en het heeft werk opgeleverd voor veel mensen, zo heeft elk hotel nu één of meerdere security officers. In het vliegveld gaat het zeer traag. Eerst een communicatieprobleem tussen het Srilankaanse en het Nederlandse systeem waardoor Stefan's ticket niet geprint kon worden. Dat kostte zo'n half uur extra. Vooral de paspoortcontrole duurde erg lang doordat er maar weinig ambtenaren waren en de controle van sommige locals maar voortduurde. Beide vluchten hebben uiteindelijk vertraging. In Dubai kunnen we daarom meteen door om te boarden tijdens de final call naar Amsterdam maar we zijn gelukkig niet de enigen/laatsten. In Amsterdam had ons vliegtuig al een deel van de wielen op de grond toen we een doorstart moesten maken vanwege de zijwind. Dat hadden we nog nooit meegemaakt maar het was niet eng. Nadat de bagageband uiteindelijk stopte met draaien vertelde de baliemedewerkster desgevraagd dat onze koffers en die van 1 andere passagier uit Sri Lanka niet waren meegekomen maar dat ze nog geen tijd had gehad om dat om te roepen. Het was eigenlijk ook wel handig dat de koffers (de volgende dag) werden gebracht zodat we makkelijk in de trein konden reizen. Alleen de thee voor mijn ouders hebben zij dus nog tegoed want mams en paps heb ik woensdagochtend op de trein naar Schiphol gezet. Bedankt voor het oppassen op Bo en voor het doen van alle klussen :-)!!!

Het was een prachtige lange vakantie en het is ook weer fijn om thuis te komen in het schone Nederland met ons eigen bed!

1. Joke:
    28 september 2019
    Ach ach wat een mooie afsluiter!!!xxxxOp naar de volgende reis maar weer!!!