Reis naar Ella

20 september 2019 - Ella, Sri Lanka

We zagen al even uit naar de treinrit die vandaag op de planning staat van Nanu Oya naar Ella. Volgens diverse bronnen één van de mooiste treinritten ter wereld. Onze chauffeur gaf die ochtend bij vertrek in de auto aan dat de trein die we moesten hebben een vertraging had van een uur door tijdelijke stakingen van treinpersoneel. Onderweg naar het station hebben we dus genoeg tijd voor enkele tussenstops. We kopen jackfruit langs de weg, dat smaakt prima. De omgeving is inmiddels verandert, bijna al de vegetatie bestaat uit theeplantages. We kiezen voor een rondleiding bij een theefabriek en proeven enkele van de verschillende soorten die ze produceren. De gouden blend is lekker en kennen we niet. Het verschil met witte thee is dat deze kort geroosterd wordt, het geeft een gouden theekleur. Onze chauffeur koopt een bulkverpakking zwarte thee, die is van betere kwaliteit dan in de supermarkt. Ook wij kopen wat thee, maar niet de gouden blend want die is zelfs voor ons peperduur.

We maken een stop in Nuwara Eliya en eten wat Sri Lankaanse broodjes bij een café. Dit is één van de hoogst gelegen dorpen in de bergen. Het is wat grauw met een beetje regen. De Britten hebben hier een paardenracebaan aangelegd en een meer. Verder niets bijzonders.

Bij het station haalt Gamunu ons ticket op en aangezien we zeker nog 1,5 uur hebben voor de trein komt gaan we wat foto's maken. Er zijn al heel wat toeristen die staan te wachten op spoor 2 maar we hebben gereserveerde zitplaatsen dus niets aan de hand. Op een gegeven moment komt een eerdere trein aan die ook vertraging heeft en veel van de wachtende toeristen stappen in. Wij zouden ook deze kunnen pakken maar dan hebben we 3,5 uur geen zitplaats dus we besluiten te wachten. Na nog 45 minuten wachten vertelt Gamunu dat onze trein is geannuleerd. Het is erg jammer maar niets aan te doen, we zullen de trip met de auto maken. In het donker komen we aan bij Ella en krijgen een grote kamer met zelfs 2 'schietstoelen', een grote bank, een ruim balkon, 2 zitzakken etc.

Jackfruit langs de wegTheeplantage onderweg naar EllaDamro theeplantage en fabriekBergstadjeFruitstalletjeTheepluksterVertrekkende treinenTreinstationTreinstationTreinstationTreinstation

1. Joke:
    23 september 2019
    Mooi man.....lekker thee!! Ja weer een mooie en laatste trip!!! Geniet while you can!!! Tot later!!!xx
  2. Jacky:
    Dat was de laatste dag of niet? Veilige terugreis !!! Xxx
  3. Irene:
    23 september 2019
    Nog 1 dag met een activiteit die ik nog moet beschrijven:-)) We zijn nu wel aan het wachten tot we bagage kunnen afgeven op vliegveld, zijn wat vroeg.