Wilpattu National Park safari

6 september 2019 - Wilpattu National Park, Sri Lanka

Vrijdagmiddag half 2 vertrokken we in de jeep naar Wilpattu National Park. Tijdens de safari hebben we heel veel verschillende dieren gezien zoals adelaars, veel pauwen, een mooie bruine visuil, landschilpadden, een grote varaan, (water)buffels, kuddes met herten en enkele solitaire kleinere herten. Onze chauffeur spotte zelfs een adder in een boomhol. Op een gegeven moment zagen we een andere jeep stilstaan en toen we dichterbij kwamen zagen we een jonge mannelijke olifant heel dicht bij het pad. Het is zeldzaam dat je een olifant ziet hier en ook zo dichtbij. We vervolgden onze weg. Inmiddels was het rode grondpad overgegaan in een zandweg en we stuitten op luipaardsporen. Er leven zo'n 150 luipaarden in het park maar of je er een te zien krijgt is altijd de vraag. Diverse jeeps crossen door het park en telkens als we er een tegekomen wisselen de chauffeurs informatie uit over gespotte dieren. Op een gegeven moment waren er vele jeeps verzameld, er is een luipaard gezien! De doordringende geur van de prooi die hij 5 dagen ervoor had gevangen bereikte onze neus een stuk eerder dan dat wij de luipaard zagen. Onze chauffeur had hem vrij snel gelokaliseerd maar het kostte ons best wat tijd en uitleg om uiteindelijk een stukje gevlekte vacht te zien, met zijn rug naar ons toe. Ik zag hem ook even zijn hoofd optillen. Helaas te ver weg in de bush voor een duidelijke foto. Afijn, we gingen verder en kwamen bij een plek waar een zwarte beer al diverse dagen te zien was en ook nu was hij aanwezig maar niet goed zichtbaar. Omdat we om 18 uur uit het park moesten zijn gingen we door en zagen een koppeltje mangoesten en ineens was daar een zwarte beer die op de weg liep en weer het bos in, parallel aan de weg. Hij trok zich niets aan van alle jeeps die bij elkaar waren gekomen om tijdig het park te verlaten. We hebben dus de 'Big three' gezien van Sri Lanka in deze geslaagde safari! Daarna snel door naar ons tentenkamp voor de overnachting, waar het bij aankomst al donker was. Even wennen aan het weinige licht, fakkels en 'bootlampen'. We werden door een medewerker naar onze tent gebracht na een kopje thee met wat lekkers en uitleg. Onze ogen moesten nog wennen aan de karige verlichting in de tent, onze zaklampen kwamen nu goed van pas. De tent was best basic met een vrij smal bed maar we hadden wel een eigen badkamer met stromend warm water in de douche, verder een wc en wasbak. Geen airco natuurlijk maar wel een ventilator die we voor de nacht uitgezet hebben, dat was best te doen. Voor het diner werden we ook weer opgehaald en begeleidt naar het diner gedeelte, een stukje lopen van de tenten. Het was een bijzondere ervaring om met weinig licht te eten, er waren nog 2 andere stellen aanwezig, verspreid aan de rand van het cirkelvormige dinergebied. Het was een lange dag en we gingen na het diner dan ook vrij snel naar bed.

Entree Wilpattu National Park

Tent no. 5Ontbijt Big Game Camp TentTent badkamerBig Game ParkDiner in Big Game CampZwarte beerLandschilpadPauw en hertenStefan en IreneSafari jeepSteefBuffelJonge mannelijke olifantLuipaard sporenBruine visuil

1. Jacky:
    9 september 2019
    Ooohhh wat gaaf allemaal! Hoop beestjes :-)