Mawanella dorpswandeling

18 september 2019 - Mawanella, Sri Lanka

Op dinsdag hebben we een transfer naar Mawanella en verder niets op het programma. Voor het eerst gaan we de bergen in. Onderweg stoppen we in Kandy, de onofficiële hoofdstad op zo'n 500 meter boven zeeniveau, om te lunchen en ook nog even de supermarkt in te duiken. Daarna naar ons verblijf voor de komende 2 nachten, Green View Homestay in Mawanella. Voor 't eerst bij mensen thuis i.p.v. in een hotel. We krijgen een grote kamer in een separaat gebouw die wel wat naar mottenballen ruikt en vrij warm is. Ramen open om te luchten en we gaan in het kleine zwembad dat ze zelfs hebben. Voor t eerst wat frisser water in een zwembad, niet verkeerd! Als ik daarna een grote steekmug in de badkamer tegenkom gaan de ramen snel dicht en vragen we of we een klamboe kunnen krijgen. Hij gaf aan dat het nu regenseizoen is en je na 14 uur ramen niet meer open moet doen. Tja, als niemand ons dat verteld kunnen wij het ook niet weten. In de badkamer is een rooster waar insecten zo door naar binnen kunnen vliegen arggh, horren kennen ze blijkbaar niet hier, dus de deur van de badkamer goed dicht houden maar en we plakken een plastic zak voor het rooster. De zoon van het gezin regelt een thuisbezorgmaaltijd voor ons die goed smaakt al is het veel te veel. De restjes eten we morgen.

De stroom valt hier regelmatig uit dus opladen van onze mobiel is lastig. De volgende ochtend wordt ik vroeg wakker na een slechte nachtrust. Het matras is wat dun/oncomfortabel, er schijnt wat licht naar binnen waar we geen gordijn hebben en ik plak van de antimugspray en omdat we geen airco of ventilator aan hadden. Ach, gelukkig is het vakantie en hoeven we niet te werken morgen! Al met al komt dit verblijf niet bij onze favorieten. Wat wel fijn is is ons uitzicht, onze ramen zitten op ooghoogte van palmkruinen en we zien best wat inheemse dieren voorbijkomen. Het gezin is heel aardig en het ontbijt is prima, voor het eerst eten we hopper en egghopper en kokos roti (platbrood dat lijkt op pita maar iets steviger), lekker!

Op woensdag worden we door Kumare opgehaald in zijn tuktuk voor een dorpswandeling. Wij krijgen zo een beter beeld van hoe de boeren hier leven. We beginnen bij de dorps'nunk', dat is een vrouwelijke boeddhistische monnik, en mogen haar vragen stellen. Ze is 24 uur per dag beschikbaar voor het dorp. Kumare laat ons rubberbomen zien die stuk voor stuk iedere dag een kokosnootkommetje vol melksap (latex) produceren. Ook zien we cacaobomen, kaneelstruiken, papayabomen, twee grote rode spechten, een keur aan bloemen en planten gewoon langs de weg die je bij ons in het tuincentrum kunt kopen, etc. Groenteboeren waken de nacht bij hun tuinen tegen lokale dieren die ervan willen eten en slapen in de ochtend. Boeren gebruiken honden om op hun kinderen te passen als ze niet thuis zijn. We gaan naar een school voor kinderen van de boeren. Deze sturen hun kinderen vaak niet naar school omdat ze zelf ook nooit zijn gegaan. Door dit programma in samenwerking met Singha reizen lukt het wel en beginnen de boeren ook de voordelen ervan in te zien, zoals dat de kinderen de krant kunnen lezen. De klas met jongste kinderen gaat op n gegeven moment helemaal los als Stefan foto's maakt. Kumare hoopt ook te kunnen veranderen dat de meisjes vaak al rond hun 13e zwanger worden.

Een deel van de tocht leggen we wandelend af op kleine steile paadjes door de heuvels om bepaalde huizen te bereiken. Bij een van de huizen maken Kumare en de bewoner de lekkerste rice & curry voor ons klaar die we tot nu toe hebben geproefd hier. Een andere bewoner een stuk verder haalt voor ons een verse kokosnoot uit de boom. Een geslaagde excursie en mooi om te zien dat er veel goeds wordt gedaan.

Uitzicht op KandyZonsondergang Green View Homestay

Ontbijt Green View HomestayUitzichtpunt dorpswandelingSchoolkinderen dorpswandelingPlanten o.a. AlocasiaRubberboomRubberbewerkingRubber en kokosnoten boerSlang in waterputLokaal gezin 1bLokaal gezin 1aIngrediënten rice & curryLokale maaltijd

1. Joke:
    21 september 2019
    Ja nou zien jullie ook de andere kant van het leven daar....niet te lang maar? En dan die heerlijke curry...nice!!!
    De laatste dagen tikken snel voorbij he!! Ook weer lekker naar huis xxxx