Tweede dag Nilaveli - snorkelen

13 september 2019 - Nilaveli, Sri Lanka

Vroeg naar 'ons' strand voor de zonsopgang. Die is niet zo mooi vanwege de bewolking die vaak aanwezig is. Gamunu brengt ons om 8 uur naar het hotel vanaf waar de boot ons naar Pigeon Island National Park brengt. Het eiland ligt ter hoogte van ons hotel, vanwaar je ook een boot kunt nemen naar het eiland, dan ben je er zo. Deze excursie hebben we echter al geboekt bij onze reis dus we rijden ca. 20 minuten naar de boot en varen een stuk langs het strand, ook leuk om andere hotels en dergelijke te zien liggen. We blijken een privé boot te hebben die vergeleken met de andere boten nog vrij nieuw is. De boten liggen hier allemaal op het strand en worden in zee geschoven als je wilt gaan varen. Slippers uit en meetrekken dus. Om de tickets te halen voor het nationale park gaat onze kapitein aan wal ergens onderweg, ook weer via het strand, hij wordt tot zijn borst nat. Op het eiland zelf zijn ook parkwachters dus ons lijkt het handiger als je die tickets daar zou kunnen kopen!

Gisteren hadden we het gezien en voor onze reis al gelezen; het kleine eiland wordt overspoeld door toeristen gedurende de 5 maanden per jaar dat de weersomstandigheden het toelaten. Daar zijn ook veel locals bij die niet of niet goed kunnen zwemmen. Bijna alle zwembaden in de hotels waar we komen hebben daarom een maximale diepte van 1,20 meter.

Vandaag veel wind met als gevolg meer golven en ook vrij bewolkt. Een deel van het koraal is afgezet met drijflijnen. Gelukkig maar want tijdens het snorkelen kwamen we een gast tegen die problemen had met zijn duikbril en onderwijl doodleuk met zijn zwemvinnen op levend koraal aan het staan was. Heb maar even gevraagd of hij dat niet wilde doen. We zien veel dood koraal maar ook nog genoeg levend koraal in allerlei soorten en maten en zelfs in het paars. Gisteren heeft Stefan geen schildpad gezien maar vandaag zien we er twee, en weer verschillende haaien, zeekomkommer, een trompetvis, verschillende gladde fluitbekken, sepia's, papegaaivissen, grote trekkervissen etc. Tijdens onze pauze zien we 2 kameleons op een boom, erg leuk en ik kan best dichtbij komen, heb ook n filmpje geüpload. Daarna naar de andere kant van het eiland, hier geen koraal maar we zien toch een aardig grote zwartpuntrifhaai zwemmen. We vertrekken weer uit de drukte. Bij aankomst in het hotel blijk ik verbrand te zijn op mijn billen die ik toch had ingesmeerd en achterzijde benen die ik vergeten was in te smeren...auwauw, niet zo slim.

IJsvogelZonsopkomstOp weg naar Pigeon IslandKameleons op Pigeon IslandPigeon Island oostelijke strandPigeon IslandHotel AnilanaHotel AnilanaUitzicht op Pigeon Island vanaf ons strandUitzicht op Pigeon Island vanaf onze kamer