Transfer via Chilaw naar Anuradhapura

4 september 2019 - Anuradhapura, Sri Lanka

Wij beginnen met een strandwandeling met één van de honden van het hotel. De zee spoelt hier veel afval aan land, wat de eigenaar van het hotel regelmatig verzamelt - het lijkt onbegonnen werk.

Na weer een heerlijk en uitgebreid ontbijt is het tijd om naar de volgende bestemming te gaan. Bij de eerste Hindoe tempel vandaag staat een Cannonball tree. De prachtige bloem van deze boom heet in het Singalees Sal Mal. De persoon die later boeddha werd is geboren onder zo'n boom. Als je goed kijkt dan zie je in het midden van het bovenste deel een klein geelwit bolletje met een puntje, dit lijkt precies op een stoepa - een koepel waaronder de relieken van een boeddhistische heilige worden bewaard. We bezoeken ook een Hindoe tempelcomplex in Chilaw, bestaande uit 3 hindoe tempels, een boeddhistische tempel en een tempel ten gunste van de lokale bevolking. Wij offeren fruit dat we gezegend terugkrijgen en uitdelen aan verschillende mensen omdat het teveel is om zelf op te eten. Tegenwoordig offeren boeddhistische Singalezen ook aan hindoeïstische goden, niet alleen aan de boeddhabeelden. Onderweg naar ons volgende hotel lunchen wij ergens - flink pittig sommige gerechten - we zien makaken en stoppen voor een schildpad die de snelweg oversteekt. Uiteindelijk stapt een tuktuk chauffeur uit om hem sneller naar de overkant te brengen. Mooi, dat boeddhisme ;-) Bij het Gamodh Citadel resort nemen we een duik en spotten een vogelpaar die op toekans lijken.

20190904_071436Hotelhond20190904_072443-01

20190904_072210-01

Tropisch buitjeSal Mal bloemMunten in stof geknoopt ter offering20190904_105006-0120190904_105207-0120190904_111326-01Bodhi boom Chilaw tempelOfferbloemenMaansteenVogels bij hotel