Oude Koningsstad Anuradhapura - deel 1

5 september 2019 - Anuradhapura, Sri Lanka

Vandaag op de fiets op de UNESCO world heritage site van Anuradhapura op ontdekkingstocht. Al met al nog best wat afstand afgelegd op de fietsen die we zelf konden uitkiezen. De mijne had versnellingen maar die van Stefan niet en hij trapte ook wat zwaarder. Qua frame en hoogte van het stuur had het beter gekund, maar goed het moest maar! Onze chauffeur die ons gidsde ging af en toe wat rapper dan wij.

Tijdens ons ontbijt kwam een bruidspaar foto's maken in de tuin van het hotel. Zij draagt de traditionele bruidsdracht en hij zijn militair uniform.

We begonnen met de grootste stoepa van Sri Lanka wat betreft de omvang van de stoepa. Het pleisterwerk is eraf gevallen maar zal niet meer worden hersteld. Je loopt altijd met de klok mee rond een stoepa. We zien verder de hoogste stoepa van Sri Lanka, de spierwitte Ruwanweliseya stoepa die elke 6 maanden opnieuw gewit wordt, zo'n 12 werkers zijn dan 1 maand bezig met witten.

De mooiste stoepa vinden wij de Thuparama stoepa, dat is ook de oudste en die is omgeven met grote palen waarop vroeger een houten dak lag. Ook de rotstempel was mooi om te zien, vanaf het dak/hoogste rots kon je veel van de bezochte koepels zien. Op vrijdag gaan we nog eens naar enkele plekken terug om meer tijd voor fotograferen te hebben. Wordt vervolgd!

Singalees bruidspaar

Jethawanaramaya StoepaKuttam PokunaKuttam PokunaThuparama stoepaBij Thuparama stoepaBij Thuparama stoepa20190905_100011-0120190905_103047-01Ruwanweliseya stoepa20190905_104152-0120190905_121923-01Bij Isurumuniya Rajamaha Viharaya tempel

1. Jacky:
    6 september 2019
    Heel mooi daar zeg! Krijg ook zin in sri lanka. Ik zie niet veel boeddha’s of staan die niet op de foto? Dir stoepa’s zijn prachtig zeg!
  2. Irene:
    6 september 2019
    Veel van de boeddha's zijn erg kleurrijk geverfd en achter glas, dus niet echt makkelijk om foto van te maken maar vandaag wat meer mooie stenen boeddha's op de foto gezet dus ze komen eraan :-)