Eerste dag Nilaveli - duiken

11 september 2019 - Nilaveli, Sri Lanka

Op onze aankomstdag hebben we bij Ypsilon Diving Stefan's eerste duikdag geregeld voor de volgende ochtend. Ik ga mee om te snorkelen. Stefan heeft voor het laatst n keer in Spanje gedoken en al een tijdje geleden dus eerst een dive check in het zwembad gedaan voor de veiligheid. Daarna varen we met de boot naar een ankerplaats vlak bij Pigeon Island voor de eerste duik. Ann uit Australië is ook van de partij en zij heeft een gloednieuwe GoPro 7 meegenomen, die ze vandaag voor het eerst gebruikt. De goedlachse divemaster Upe heeft er ook een bij. Ze vertrekken en ik snorkel vlak bij het eiland over het koraal. Wat een overvloed aan allerlei soorten kleurrijke vissen, prachtig! Al snel zie ik een zwartpuntrifhaai, van best een aardig formaat. Gedurende mijn tocht kom ik nog 3 keer een haai tegen en ook twee behoorlijk grote groene schildpadden. Ook zie ik sepia zwemmen. Erg mooi allemaal. Stefan en Ann zien ook vele mooie beestjes zoals murenen, schorpioenvis, egelvis, pijlstaartroggen en allerlei andere vissen. Daarna pauze op Pigeon Island waar we besluiten om hier niet te snorkelen maar uit de zon te blijven want morgen hebben we een Pigeon Island tour geboekt.

Vervolgens naar de tweede duiklocatie, twee rotsen in dieper water. Hier geen koraal en meer stroming dus ik ga wel even snorkelen maar er is niet superveel te zien en het water is niet zo helder en er zijn ontzettend veel kleine doorzichtige kwallen aan de oppervlakte. Ik ga weer in de boot en de 'kapitein' adviseert om mijn snorkelshirt met lange mouwen uit te doen zodat ik het niet koud heb. Ik heb het echter totaal niet koud. Inmiddels is de wind aangetrokken en de donker gewordene wolken rommelen van de donder, het begint te regenen en geleidelijk gaat het steeds harder regenen. Dit gaat denk ik wel zo'n half uur door en de kapitein gebaart me dat ik moet schuilen onder de punt van de boot. Die ruimte is klein en laag dus ik ga er niet onder liggen maar de meeste regen wordt tegengehouden, ik maak me meer zorgen om blikseminslag. Na een tijdje is het te oncomfortabel (hard plastic) en ga ik weer zitten op de bank. De regen is een stuk minder nu. Als Stefan, Ann en Upe terugkomen pakt de kapitein bijna klappertandend de spullen aan maar voor mij is het fijn om even geen hitte te voelen. Tijdens de duik hebben ze weer mooie beestjes gezien en heel bijzonder: twee parende sepia's. Blij met de mooie ervaringen keren we terug aan land. Kijk ook de video!

1e duik StefanSchildpadSchildpad en vis

1. Joke:
    13 september 2019
    So, ziet er mooi uit allémaal. Jammer van de regen
  2. Joke:
    13 september 2019
    Ohh wat mooi allemaal zeg...lijkt wel de maledive!!! Ook net zo ervaring als jij met haaien....dat ik alleen achter bleef op de rifff. Scarry hoor...maar mooi allemaal..
    Prachtig xxx
  3. Irene:
    13 september 2019
    Ik vind de haaien niet eng, het lijkt wel of ze je niet eens zien en voor je het weet zijn ze weer weg, ze bijhouden lukt echt niet :-)